Åtta av tio lärare uppger att elever med påstridiga
föräldrar får mer stöd än andra elever. Liknande uppgifter tyder på att allt
fler föräldrar aktivt försöker påverka lärarnas undervisning och betygssättning
i sina barns favör. Sannolikt låter sig mången lärare sedan faktiskt påverkas,
vilket inte bara leder till orättvisor utan innebär samtidigt en björntjänst åt
barn och samhälle.
Ett generöst välfärdssamhälle som det svenska erfordrar en
stor grad av eget ansvarstagande. Med generösa ersättningsnivåer och rikligt
med sociala förmåner krävs, för att inte underminera systemet, att var och en
tar sitt ansvar och inte lämpar över det på någon annan. Detta gäller såväl ung
som gammal. Den nu uppmärksammade trenden, med curlande föräldrar och en
abdikerande skolmiljö, försämrar de ungas förmåga att se sin egen roll och sitt
egna ansvar i det som sker. Föräldrars och skolans synbara välvilja kan därför
leda både till barnens och, i en förlängning, hela samhällets fördärv.
Mycket av föräldrars ansvar ligger i att lära sina barn att
ta eget ansvar, för sig själva och den kontext de befinner sig i. Konsten att
skylla på någon annan är ett otyg som inte bara hotar medborgarens eget utan hela
samhällets välstånd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar