38 procent av livsmedelsföretagen uppger att de lägre
arbetsgivaravgifterna för unga är ett av de främsta skälen till att rekrytera
yngre. Detta visar Svenskt Näringslivs färska enkätundersökning bland
livsmedelsbolagen.
Utfallet förvånar inte. Livsmedelsbranschen är personaltät
med många jobb som typiskt sett inte kräver tidigare erfarenhet eller
eftergymnasiala studier. Branschen lämpar sig därför väl som språngbräda in i
arbetslivet. Marknaden är dock tuff och marginalerna små och höga kostnader för
att anställa utgör därför ett effektivt hinder mot rekrytering. Marie
Söderqvist, vd för Livsmedelsföretagen, konstaterar att unga är anställda i
livsmedelsbranschen i högre utsträckning än i någon annan bransch. Och detta beror
på att det fortfarande finns relativt enkla jobb kvar där, som inte kräver
utbildning. Dessutom finns många av jobben utanför storstadsområdena, där också
de flesta ungdomar med kortare studiebakgrund återfinns. Bageriet Friends of
Adams vd, Karin Moberg, fastställer att hon har många anställda tack vare
arbetsgivarrabatten. Om avgifterna dubbleras skulle hon, om överhuvudtaget,
sannolikt rekrytera via bemanningsföretag istället.
Åtskilliga ungdomsjobb står på spel i höst. En rödgrön
dubblering av arbetsgivaravgifterna för unga skulle spä på arbetslösheten, men
också innebära färre svenska bullar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar