Som utbildningsminister har Jan Björklund satt hela sin
prestige i att återskapa en skola med kunskapsfokus, präglad av jämn och hög
kvalité. För att nå målet har måttstockar återinförts vilka gör det möjligt att
tidigt upptäcka barn med extra behov. Tidigare och fler nationella prov
möjliggör sedan en rättvisare betygsättning skolor emellan. Med de tidigare
betygen kan inte längre problemen gömmas i en svettig gympapåse, i vilken stanken
bara blir värre med tiden. Lärarutbildningen har danats om och ämneskunskap har
åter satts i fokus. Lärarlegitimation säkrar kvalité och höjer kårens status.
Fler karriärsvägar ökar yrkets attraktion och lärarens utvecklingspotential.
Genom lärlingsutbildningar och minskade akademiska förkrav för praktiska
utbildningar, har situationen för teoretiskt ointresserade men praktiskt
kunniga elever uppgraderats.
Reformtempot har varit högt varför en och annan hållplats
missats på vägen. Bussen går dock att backa och det är chaufför Björklund
beredd att göra. Likafullt har reformerna varit en nödvändig skolskjuts, för
elever, lärare och Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar