Dock, en väldigt stor del av kritiken träffar inte alls. Ett
huvudargument emot tidiga betyg (och betyg överhuvudtaget) som oftast lyfts
fram är att skolan och dess elever inte blir bättre av att eleverna får ett
papper med en siffra på med sig hem efter avslutad termin. Så är det givetvis också
men det är samtidigt heller ingen som har påstått. Det är precis som att kritikerna
blir både döva och blinda så snart regeringens skolpolitik kommer på tal. Det
enda de råkar höra och se är ordet betyg - och det i versaler. Och då slår de
bakut.
Att tidigt och på ett någorlunda objektivt sätt kunna
utvärdera hur eleven står sig i förhållande till mål och ambition är ett
oumbärligt verktyg för att tidigt kunna sätta in stöd och resurser där det
behövs. Betyg i sig däremot, höjer vare sig kunskaps- eller trivselnivå. Men
för detta har en rad andra reformer genomförts, och vill det sig väl lyckas
kommunerna också implementera dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar