söndag 26 januari 2014

Därför tidigare betyg


Kunskap är alltför diffust för att kunna mätas. Barn är komplexa och kan inte sammanfattas med en radda siffror. Betyg är stigmatiserande och brännmärker bara dem som redan har det traggligt. Tre bärande argument som förklarar varför Sverige var, och är, ett av de länder som är allra senast ut med att sätta betyg.

Kunskap går och måste mätas. Sveriges relativiserande kring kunskap är tämligen unikt. Alla andra betygsätter, mäter och följer upp sina barn, dessutom betydligt tidigare än vi. Utan kunskapsmätning svävar lärare, föräldrar och, framförallt, elever i relativ ovisshet. Lyckligt omedveten tillåts så barnet att halka efter ända till den dag, numer vid tolv års ålder men tidigare vid de fjorton, då smällen obarmhärtigt kommer. Och då går klockan inte att vrida tillbaka. Betyg stärker kunskapsfokus hos både lärare och elev och ger båda parter en kompass att navigera efter på kunskapens ofta dimmiga hav.

Ju tidigare en sådan kompass kan tillhandahållas desto rakare blir resan. Därför krävs tidigare betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar