Skolan har en unik
roll i samhället. Med skolplikten följer att alla svenskar i skolålder under
åtminstone 10 år dagligen tvingas infinna sig till undervisning. Ingen annan
samhällsinstitution har en sådan räckvidd och möjlighet att påverka samhället.
Sannolikt av detta skäl läggs allt fler uppgifter i skolans knä. Den förväntas stoppa rekryteringen till kriminella gäng, motverka barnfetma, främja entreprenörskap, arbeta mot hedersrelaterat våld, utveckla barnets digitala förmåga, främja jämlikhet, demokrati och ge en sundare syn på relationer. Bland annat. Istället för en utbildningsinstitution har skolan förvandlats till en uppfostringsanstalt. Kunskapsförmedling synes sekundärt när rektor och lärare istället förväntas överta föräldrars och övriga vuxenvärldens annars självklara roll. Utan kunskapsfokus lämnas barn och unga, allrahelst de socioekonomiskt svagare, vind för våg utan riktning eller kompass. Skolans oförmåga att förmedla varje elevs berättigade kunskap är ett svek och en självklar förklaring till ökande klassklyftor och grasserande gängkriminalitet.
Eftersom allt börjar i skolan måste kunskapsförmedling åter sättas i fokus. En fortsättning med dagens flummande vore grovt bedrägeri, både mot individ och samhälle.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar